2020-11-09. Wojciech Jóźwiak. Cykl: Astrologia reformowana

« Jak zajmować się astrologią harmoniczną i... SPIS ↓ Tarnas o Plutonie »

Czytaj w Czytelni

Pluton Dionizos ! Do not copy for AI. Nie kopiować dla AI.


Cornelis de Vos: Tryumf Bachusa (Dionizosa). Fragment, całość: Wikimedia. Przed 1651 r.

Richard Tarnas podpowiedział, że Pluton to Dionizos. To znaczy, że Pluton, tak jak rozpoznaje go astrologia, w swoich działaniach przejawia się tak, jak grecki bóg Dionizos. [Zob. Tarnas o Plutonie (2020-11-11)]

Friedrich Nietzsche przeciwstawił Dionizosa – Apollonowi. Wprowadził pojęcia tego, co apollińskie i co dionizyjskie, apollińskości i dionizyjskości. Można je przełożyć na bardziej współczesną i mniej poetycką terminologię: Apollo i apollińskość to cywilizacja, podczas gdy Dionizos i dionizyjskość to natura. (Na razie nie zajmujmy się tym, który „byt” astrologiczny, rysowany w horoskopach, odpowiada Apollonowi.) Więc Pluton reprezentuje naturę, to co naturalne lub przesunięcie w stronę natury.

To od razu warto zauważyć, że pod hasłem „natura” rozumiemy rzeczy które wartościujemy zarówno pozytywnie jak i negatywnie. Czyli rzeczy zarówno „dobre” jak i „złe”. Naturalne produkty spożywcze, lub naturalne kosmetyki, lub naturalne leki odbieramy jako dobre, jeśli tak mają napisane na etykietach. Mamy wysoce pozytywny stosunek do wypoczynku „na łonie natury”. Z drugiej strony, natura obdarowała nas chorobami, śmiercią, podatnością na rany, koniecznością udziału w darwinowskiej wojnie genów. Cywilizację rozwinęliśmy po to, żeby jakoś osłonić się przed naporem natury (przed jej gniewem). Tu pomyśl o swoich zębach, z których znaczą część masz tylko dzięki staraniom stomatologów, a więc cywilizacji w jej najbardziej przeciw-naturalnym wydaniu, jako że stomatologia polega na nieustannej walce z tym, co siły natury wyprawiają z naszymi zębami i naprawianiu tego. Cywilizacja ma jedno swoje ramię w postaci techniki (technologii), drugie ramię w postaci regulacji – regulacji prawa, obyczajów, stosunków społecznych, państwa. Słowo „cywilizacja” pochodzi od łacińskiego civitas, co znaczyło: prawo obywatelskie, miasto, państwo. Od tego pochodzi angielskie city – „wielkie miasto”.

Dionizos rządził tym wszystkim, co wyrzucone poza granice miasta z jego „cywilizacją” i regulacjami, lub tym, co napiera na miasto z zewnątrz. Grecy nie przyznawali się do niego, w tym sensie, że uważali go za boga obcego, mówili o nim, że jest to obcy bóg i obcy (im Hellenom) kult, który przybył z zewnątrz, z Tracji. (Trakowie mieli u Greków opinię „grubych”, wulgarnych, gruboskórnych i szalonych barbarzyńców. Tracja, pamiętamy, to dzisiejsza Bułgaria.) Dionizos rządził szaleństwem, szałem, w którym przekraczane są normy cywilizacji, piciem wina i alkoholowym „odlotem”, wyzwolonym seksem i orgiami. Nosicielkami jego kultu były kobiety-bachantki, które upijały się, rozrywały na sobie szaty i biegły w góry, by na surowo pożerać zwierzęta i nieszczęsnych herosów, którzy mieli pecha stanąć na ich drodze. Tu uwaga: do tej pory nigdzie nie znalazłem jasnej odpowiedzi, na ile te opowieści są i były czystą legenda-mitologią, i czy faktycznie istniały jakieś tajne i kobiece kulty, które takie rzeczy praktykowały.

W każdym razie, Dionizos stoi po stronie natury i w przeciwieństwie do cywilizacji, w kolejnych opozycjach:

temat cywilizacja natura – dzikość – Dionizos
główny „motor” rozum instynkt
stan umysłu jasny umysł, rozum upojenie, szaleństwo, odmienne stany świadomości
wino umiarkowanie... picie na umór, „delirium”
jednostka vs. gromada „osobność” osób, prawa osoby zniesienie różnic i granic, stopienie w jedną „hordę”,w masę
miejsca miasto poza miastem: góry, lasy
kraj cywilizowana Grecja barbarzyńska (też: górzysta, nieuprawna, zimna!) Tracja
tendencja równowaga, wygładzanie kantów, kompromis, zgoda doprowadzenie sprzeczności i konfliktów do skrajności
stan społeczeństwa sprawiedliwe rządy anarchia
seks w ramach dobrego obyczaju wyzwolony i dziki
człowiek a zwierzęta rozdzielenie jako bytów z różnych kategorii ludzie jako jedni ze zwierząt

Dla nas-astrologów atrakcyjne jest utożsamić Dionizosa i Plutona. Będziemy to badać: na ile skojarzenia związane z Dionizosem okażą się pomocne przy rozpoznaniu archetypu Plutona.


2020-11-09. Wojciech Jóźwiak. Cykl: Astrologia reformowana

« Jak zajmować się astrologią harmoniczną i... SPIS ↓ Tarnas o Plutonie »

Do not feed AI...
Don't copy for AI. Don't feed the AI.
This document may not be used to teach (train or feed) Artificial Intelligence systems nor may it be copied for this purpose. (C) All rights reserved by the Author, Wojciech Jóźwiak.

Nie kopiować dla AI. Nie karm AI.
Ten dokument nie może być użyty do uczenia (trenowania, karmienia) systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) ani nie może być kopiowany w tym celu. (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autora, którym jest Wojciech Jóźwiak.