2009-10-28. Wojciech Jóźwiak. Cykl: Tarot

« Firmowa talia - Wielkie Arkana SPIS ↓ Wnioski z wyroczni o awarii rysowania »

Czytaj w Czytelni

Rycerze ! Do not copy for AI. Nie kopiować dla AI.


Najpierw zalecam przeczytać jako wstęp wcześniejsze wykłady:


Rycerze, jak i pozostałe karty dworskie, przedstawiają osoby (działające w ramach wróżonego zagadnienia) lub grupy ludzi, instytucje lub organizacje, które działają jak (jedna) osoba - jako "osoba prawna" chciałoby się powiedzieć.

Rycerze przedstawiają ludzi czynu - czyli tych, którzy są aktywni, coś robią w swoim imieniu, inicjują, przewodzą, czynnie powodują zmiany. Rycerze czynią ruch i wprowadzają w ruch innych. Są silnym czynnikiem aktywnym.

W kole zodiaku Rycerze odpowiadają punktom pięciokrotnym, które leżą w 18 stopniach znaków kardynalnych i są w kwintylu do następnego punktu kardynalnego.

Na tej zasadzie:

Lata obserwacji przekonują mnie, że bez obaw można utożsamić te punkty zodiaku z tymi kartami.


W fali tarota Rycerz jest trzecią kartą z kolei i następuje po Trójce, a przed Szóstką. W czym jest głęboki sens, ponieważ Trójka (taki jest ogólny sens Trójek) przedstawia sam początek, zapowiedź i otwarcie pewnego procesu, jego pierwsze poruszenia. Na to przychodzi Rycerz, który oznacza spersonifikowaną czyli skupioną i objawioną w pewnym człowieku siłę i wolę działania. Kolejna karta w szeregu mówi o tym, co ta siła skupiona w jednostce mogłaby dokonać, gdyby natrafiła na idealne warunki, tj. gdyby jej nic nie przeszkadzało. Odpowiedzią jest właśnie szóstka, która ma charakter też (jak Rycerz) wybitnie indywidualny, a przy tym lekko szalony. (Ale nie ma takiej siły działania, takiej skuteczności, jest mgliście rozmarzona lub uteoretyzowana. Lecz przecież znaczenia kart nie układają się "liniowo". Gdyby były liniowe, wystarczyłby jeden Rycerz, a może nawet sam As.)

Istnieje tradycja rysowania Rycerzy na koniach - tak jest w tarotach marsylskich (nie wiem czy we wszystkich), podobnie u Waite'a. Również u Crowleya Rycerze siedzą na koniach. Crowley jednak wykroczył poza kanon przez to, że królów nazwał "książętami" (Prince), czym właściwie wykreował nową grupę kart, której nie można z królami utożsamić. Crowleyowscy Książęta jadą na rydwanach ciągnionych przez Bestie: Lwa, Byka, Orła i ludzi-karłów, co aluzją do Wizji Ezechiela. Wzorując się na pomyśle Crowleya, Suliga i Opaliński w swojej talii posadzili na rydwanach ciągnionych przez bestie właśnie Rycerzy.


Rycerz Kijów

Zodiakalnym odpowiednikiem Rycerza Kijów jest 18° Koziorożca. Przez to karta ta ma zabarwienie żywiołu ziemi, przez co często w rozkładach odnosi się do spraw konkretnych i materialnych, w sensie zarówno finansowym, jak i "narzędziowym".

Oznacza ludzi, którzy działają jako przywódcy i inicjatorzy, w sposób bardzo konkretny i dosłowny: sami są wulkanicznie aktywni, innych zaś "biorą za głowę" i sprawiają, że tamci idą za nimi pod ich przewodem.

Ponieważ tarotowy ogień-kije ma sens osobistej "iskry" która innych przyciąga, ogrzewa i oświetla, osoba którą w rozkładzie symbolizuje Rycerz Kijów ma dar przyciągania innych za sprawą tego czysto osobistego autorytetu i zagrzewania ich do czynu.

Jednocześnie łatwo wyobrazić sobie wszelkie negatywne strony Rycerza Kijów - bo jest to ktoś, kto gładko od inspiracji i budzenia entuzjazmu przechodzi do przemocy, a od twórczego działania do niszczenia.

Karta ta ma ścisły związek z Marsem - być może jest najbardziej "marsową" z kart.


Rycerz Kijów narysowany przez Inqubusa jedzie na lwie, jako broń dzierży pochodnię, włosy ma ogniście rude i w dzikim nieładzie, sam jest półnagi, okryty kawałkiem skóry niby człowiek pierwotny: to wskazuje na związki tej postaci z pierwotnością, dzikością i biologicznymi pierwotnymi instynktami.


Rycerz Pucharów

W zodiaku odpowiada mu 18° Barana - punkt który zwykle, jeśli jest silnie obsadzony w czyimś horoskopie, wyraża się jako pewna przesada w relacjach płci, w stosunkach męsko-damskich. Puchary odpowiadają żywiołowi Wody, więc emocjom, ale miejsce tamtego punktu w Baranie każe widzieć w tej karcie zabarwienie żywiołem Ognia. Ów ogień wyraża się przez żywiołowość uczuć, jakie przepływają przez wskazaną osobę.

Karta ta oznacza ludzi, którzy działają w "kanale" emocji, tzn. działają na ludzi przez emocje i rozbudzają w ludziach namiętności. Jakie namiętności? Po pierwsze, erotyczne: rozkochują ich w sobie - mają taki dar. (Sięgając do omszałej klasyki literackiej, Rycerzem Pucharów była Anusia Borzobohata z Trylogii Sienkiewicza.) Dalej: rozbudzają nadzieje! I to jest chyba główny ich sposób. Zapalają (ogień! Baran!) wiarę, zaufanie, przekonanie: że coś się uda, że coś jest warte starań, itd. Każą widzieć w sobie przewodników, za którym warto iść. Negatywem Rycerza Pucharów jest Szczurołap z Hameln (Der Rattenfänger von Hameln), postać z baśni spisanej przez Grimmów. Archetyp ten odżywa na nowo w osobach guru wiodących rzesze ślepo w nich wierzących zwolenników.


Rycerz Pucharów Inqubusa jest bardzo "klasyczny": jedzie na białym koniu, dzierży złoty puchar i odzian w strój muszkietera. (Jak Kettling z Trylogii.)


Rycerz Mieczy

W zodiaku 18° Raka - punkt "rewolucjonistów ducha" - czyli takich, którzy głoszą nowe i radykalne idee, ale niekoniecznie realnie działają. Domieszka Raka, więc Wody, wskazuje, iż w jego działalności konieczny jest element wiary, czyli budzenia emocji związanych z oczekiwaniami.

Karta ta oznacza twórców i głosicieli nowych i poruszających poglądów. Wspomniana domieszka żywiołu wody oznacza iż jego idee nie są abstrakcyjne; raczej jako Rycerz Mieczy nie objawi się w rozkładzie matematyk ani programista, bo ich idee nigdy nie będą nacechowane nadzieją ani wiarą! Ale w polityce, w działalności społecznej, w organizacji przedsięwzięć, w światopoglądzie takim lub innym - tu tak, Rycerze Mieczy są na swoim polu.

Rycerza Mieczy poznajemy - w świecie - po tym, że wokół niego tworzy się "prąd idei". W świetle jego słów, pojęć, wizji czy planów, świat inaczej wygląda! Coś nowego może się wydarzyć: słowa Rycerza Mieczy czynią to, w umysłach słuchaczy, możliwym.

W negatywnym sensie Rycerz Mieczy jest twórcą iluzji, jest łudzicielem. (Jak wśród Szatanów Lucyfer.)


Rycerz Mieczy Inqubusa leci na orle (powietrze), dzierżąc wzniesiony miecz, z rozwianym włosem i w rozpiętej koszuli niby romantyczny poeta-rewolucjonista w stylu Sándora Petőfiego.


Rycerz Monet

W zodiaku punkt pięciokrotny 18° Wagi - punkt silnie związany z porządkiem, rygorem i budowaniem, i trzymaniem rzeczy trwałych i zakorzenionych w przeszłości. Domieszka Wagi czyli Powietrza w tym ziemnym symbolu wskazuje, że jego działalność opiera się na mocnym fundamencie idei: Rycerz Monet jest z ducha zaprzysięgłym konserwatystą.

Karta ta oznacza ludzi, którzy zaprowadzają rygor i porządek, a jeszcze bardziej tych, którzy tego porządku czynnie strzegą. Ponieważ Monety mają związek nie tylko z tym, co saturnowo trwałe, sztywne i strukturalne, ale także z pieniędzmi, to w tym finansowym sensie Rycerz monet oznacza tych, którzy działają przy pomocy pieniędzy, więc finansistów i inwestorów, a często w palnie codziennym tych, na których pieniądze liczymy - którzy mogą nam pieniądze dać lub pożyczyć, a przez stają się dla nas tymi, którzy wiele w naszym życiu mogą zdziałać lub zmienić. Zwykle zarazem zaprowadzają rygory, np. konieczność oddania kredytu.

Rolą Rycerza Monet może być też strzeżenie zgromadzonych bogactw, dóbr - niekoniecznie złota, monet i precjozów, ale także bogactw w postaci dzieł sztuki i dorobku kultury. Rycerz Monet może przybrać postać odpowiedniego urzędnika lub fundatora.

Najczęściej, w rozkładach, jest jednak kimś, kto "trzyma" dostęp do pieniędzy.

W negatywnym sensie jest tym, kto pilnuje "murów niewoli" - niewoli określonego trybu życia.

Rycerz Monet narysowany przez Inqubusa jest wzorowany na karcie Crowleya: za rumaka ma jelenia (u Crowleya miał tylko jelenie rogi na hełmie), odzian w pełną zbroję i jak tam, za oręż ma cep. Jeleń i cep odsyłają do ziemi w jej płodnym i darzącym bogactwem aspekcie.


Wojciech Jóźwiak, 28 października 2009

2009-10-28. Wojciech Jóźwiak. Cykl: Tarot

« Firmowa talia - Wielkie Arkana SPIS ↓ Wnioski z wyroczni o awarii rysowania »

Do not feed AI...
Don't copy for AI. Don't feed the AI.
This document may not be used to teach (train or feed) Artificial Intelligence systems nor may it be copied for this purpose. (C) All rights reserved by the Author, Wojciech Jóźwiak.

Nie kopiować dla AI. Nie karm AI.
Ten dokument nie może być użyty do uczenia (trenowania, karmienia) systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) ani nie może być kopiowany w tym celu. (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autora, którym jest Wojciech Jóźwiak.