2009-03-06. Wojciech Jóźwiak. Cykl: Tarot

« Siódemki, karty pozoru i kultury SPIS ↓ Dziewiątki, czyli cztery cnoty żywiołów »

Czytaj w Czytelni

Ósemki czyli zasada zrywu ! Do not copy for AI. Nie kopiować dla AI.

Przy Ósemkach cisną się hasła-przysłowia: "rzucić wszystkie siły...", "raz kozie śmierć...", "teraz albo nigdy...", "do końca...". Także imię zakonne które Aleister Crowley przybrał w Hermetycznym Zakonie Złotego Brzasku, było z ducha ósemek: Perdurabo, co po łacinie znaczy: wytrwam do końca. Ósemki mówią właśnie o zrywie, o rzuceniu wszystkich sił na jeden odcinek, o wysiłku i przesadzie. Odpowiadające im punkty siedmiokrotne 17 1/7 stopnia znaków zmiennych nazwałem "wytężonymi". Oczywiście jest to zryw i przesada określonego żywiołu: Ogień, Woda, Powietrze, Ziemia "zrywają się" każde inaczej.

Dlaczego Ósemki mają akurat taki charakter, wyjaśnia to ich miejsce w porządku wtórnym, który jest następujący:

As=10 ... 3 ... (Rycerz) ... 6 ... 4 ... (Król) ... 9 ... 2 ... (Królowa) ... 7 ... 5 ... (Walet) ...  8 ... As=10

Oto w porządku wtórnym Ósemki są PRZEDOSTATNIMI kartami w cyklu, jako że po nich następne są dziesiątki, które kończą cykl i oznaczają dojście energii danego żywiołu do kresu - "do ściany", gdzie dalej jest już coś innego, co symbolizuje As należący do następnego obrotu tego cyklu.

Ta przedostatniość, zbliżanie się do końca, wyraża się w duchu "teraz albo nigdy". Ósemki mają coś z łabędziego śpiewu - to powiedzenie odwołuje się do legendy o tym, że łabędzie, zwykle nieme, śpiewają dopiero, kiedy mają umrzeć. (Legenda ta jest jawnie nieprawdziwa; wzięła się stąd, że łabędzie z gatunku Cygnus olor milczą, a łabędzie z gatunku Cygnus cygnus - "krzykliwe" - krzyczą jak gęsi.) Energia krążąca w tarotowym cyklu wtórnym też zaraz "umrze" i oto w Ósemkach "krzyczy".

Z powodu swojego charakteru Ósemki mają naturę pokrewną - wśród planet astrologii - Marsowi, a przez swoją niekonwencjonalność i samowolę - Uranowi.


Ósemka Kijów czyli za wszelką cenę do mety

Istnieje też znaczeniowe powinowactwo Ósemek z Siódemkami. Siódemka Kijów opowiadała o grze, czyli o walce w jakimś stopniu pozorowanej, ujętej w reguły. Widząc Siódemkę Kijów wyobrażamy sobie zawody lub wyścigi. Przejście do ósemki Kijów jest takie, że są to zawody, w których ktoś musi za wszelką cenę wygrać, osiągnąć cel i końcowy sukces. W tym momencie gra i jej zasady stają się nieważne, ważny staje się impuls: "lecimy...!"

Zwykle wybrzydzałem na obrazki na kartach Waite'a, tym razem jednak udało mu się wstrzelić w powyższa ideę: jego karta przedstawia bowiem wiązkę lecących strzał. Jest w tym obrazie i zryw - bo wcześniej musiał mieć miejsce wielki wysiłek drużyny łuczników; i skojarzenie ze znakiem Strzelca (a Waite jeszcze nie wiedział, że odpowiadający tej karcie punkt zodiaku leży właśnie w 17 1/7 Strzelca); i wielka prędkość (ang. Swiftness - to tytuł tej karty wg Crowleya); i nieuchronne zmierzanie do celu; i tłumność, stadność - bo właśnie tak się wyrażają akcje podejmowane na fali energii tej karty: tu nie ma miejsca na wybredny indywidualizm. Wiosną (która tam polegała na tym, że śnieg był mokry) 1897 roku tłum poszukiwaczy złota po drabinach i na czworakach piął się na przełęcz Chilkoot_Pass  zagradzająca drogę nad Klondike - to była czysta energia Ósemki Kijów! Kiedy cel jest bliski, droga zwykle jest jedna i przyszli zwycięscy tłoczą się na niej i upodobniają się do siebie. Plemniki do komórki jajowej też ścigają się w rytm tej Ósemki. "Tu się psianędza nikt nie oszczędza" - jak śpiewał kiedyś Wiesław Gołas.

Wg Crowleya odpowiednikiem tej karty (zatytułowanej przezeń Swiftness - "prędkość, lotność") jest Merkury w Strzelcu.


Ósemka Pucharów czyli punkt bez odwrotu

Choć należy do Pucharów i zajmuje się "czuciem i wiarą", Ósemka Pucharów także ma charakter marsowy i uraniczny. Karta ta mówi o tym, że oto czyjeś uczucia są zagrożone, że czas podjąć decyzje i te decyzje będą ostateczne. Oto ktoś, wiedziony swoimi uczuciami i przeczuciami, doszedł do punktu, z którego za chwile nie będzie odwrotu.

Zarazem ta Ósemka, w ramach ósemkowej zasady zrywu sygnalizuje, że uczucia i emocje zostały spotęgowane i ich siła jest jak para sprężona pod tłokiem lub ciężką pokrywą: niewiele brakuje, a zaraz eksploduje. Ósemka Pucharów oznacza stan, kiedy  w środku buzuje i zbliżasz się do punktu, kiedy nagromadzone emocje wybuchną - i rozsadzą... ciebie lub zastana sytuację.

Poprzednia Siódemka Pucharów mówiła o uczuciu (zwykle miłości, ale nie tylko...) nieziemskim, oderwanym od realiów, fantastycznym i idealizowanym. Ale właśnie emocje oderwane i fantastyczne, mogą łatwo całkiem zerwać się z uwięzi i zawładnąć całą osobą - i ten stan owładnięcia emocjami przedstawia właśnie pucharowa Ósemka.

Wpada w oko rycina z karty Waite'a: obładowany wędrowiec, który idąc po nocy przekracza strumień. Wyjście w noc, w ciemność - czyli w to, co nieznane, niewiadome i nieświadome; przekroczenie strumienia, "wielkiej wody", jakby powiedziała Księga Przemian - w czym odczytujemy symbol nieodwracalnej decyzji i przemiany. Gwiazdy - jak zwykle w takich wizjach, intuicyjne przewodniczki.

W zodiaku karta odpowiada punktowi 17 1/7 stopnia znaku Ryb - czyli temu obszarowi, w którym późne Ryby stają się harde i samowolne i już czują, że wkrótce przemienią się w Barany.

Crowley kartę tę zatytułował Indolence, czyli "Opieszałość" a może nawet "Ślamazarność" - co nie jest trafione. Astrologicznym odpowiednikiem wg Crowleya jest Saturn w Rybach, co można odczytać jako ciężką (saturnową) pokrywę-zawadę-tamę na kipiącym źródle emocji (Ryby)... ale Crowley nie przewidział, że to prowadzi do zerwania tamy.

W ostatniej scenie filmu "Lot nad kukułczym gniazdem" olbrzym-Indianin Bromden nadludzkim wysiłkiem wyrywa z posad blok prysznicowy, tryska woda z urwanych rur, bohater rzuca tym ciężarem w zakratowane okno psychiatrycznego szpitala-katowni, wybija okno, wyskakuje i biegiem oddala się w noc i na wolność, w stronę widocznych na horyzoncie gór. Czy Milosz Forman komponując tę scenę znał Ósemkę Pucharów z talii Waite'a?


Ósemka Mieczy czyli krzyżujące się wpływy

Tym razem Waite nie popisał się - i jego kartę możemy zapomnieć bez żalu. Znakomicie utrafił za to Crowley nazywając ją Interference - co oznacza zarówno w fizyce interferencję fal, jak i w życiu powszednim przeszkadzanie, wytracanie z równowagi lub odrywanie, zawracanie głowy. od razu dodam Crowleyowski symbol planetarny, bo taż jest pomocny w zrozumieniu - Jowisz w Bliźniętach. Ta karta ma charakter jowiszowy, ponieważ polega na wyjściu na zewnątrz, wystawieniu się na najrozmaitsze wpływy docierające ze wszystkich stron, na byciu w miejscu, gdzie te wpływ się krzyżują, gdzie jest dobry punkt obserwacyjny i jest się dobrze poinformowanym - ale i "zinterferowanym", bo co chwila jakaś nowość lub nowy znajomy wyciąga cię w swoją strone. Skrajna otwartość, właściwa tej karcie, jest właśnie jowiszowa z ducha.

W Ósemce Mieczy znalazłeś się w dobrym punkcie obserwacyjnym - ale nie poprzestaniesz na samym chłodnym "oglądzie" - bo wichry krzyżujących się w tym miejscu (i sytuacji) sprzecznych wpływów porwą cię i nie pozwolą na luksus bycia niezaangażowanym.

To jest bardzo miejska karta - opowiada o życiu na ruchliwych ulicach, gdzie wciąż coś się dzieje, wybuchają sensacje i owcze pędy, gdzie się robi błyskawiczne interesy i gdzie tak samo można stracić lub zostać oszukanym. Ta wielkomiejska karta kojarzy się też metropoliami, gdzie spotykają się ludzie różnych kultur, języków i obyczajów. Duch tej karty krąży nad centralnymi placami w wielkich miastach, nad dworcami kolejowymi i lotniskami.


Ósemka Monet - robota

Ósemka w żywiole Ziemi kojarzy się z ukierunkowanym wysiłkiem i z dyscypliną. Zewrzeć szeregi... zacisnąć pasa... narzędzia w dłonie... klapki na oczach... Nie rozpraszamy się, nie zdajemy zbędnych pytań, nie tracimy energii na rzeczy poboczne - idziemy... robimy... Praca. Obowiązek. Dyscyplina. Zadanie. Arbeit - und Befehl! Wczuwając się w Ósemkę Monet zaczynasz mówić po niemiecku.

Ale i polsku: "robota, tak wiele roboty - a potem Dziesiąty Pawilon" (czyli wiezienie w Cytadeli) - pisał poeta Broniewski o niefortunnym rewolucjoniście Waryńskim. Przyszedł mi na myśl tan cytat, ponieważ Ósemka Monet kieruje się nie tyle nadzieją sukcesu (jak 8 Kijów) - co dyscypliną, obowiązkiem i determinacją, która o sukces nie dba. "Jak mus, to mus".

W swojej łagodniejszej wersji karta ta kojarzy się z pracą, trudem, znojem, codziennym kieratem (czy ktoś widział kierat w realu? - podobnie jak jarzma, cepy i koromysła, przyrządy te wyginęły!) i mrówczą zapobiegliwością. Z zasadą małych kroków raczej, niż z jakimś zrywem. Z pracą rolnika na roli i rzemieślnika na warsztacie. Z oszczędzaniem i zbieraniem. Kojarzy się także z porządkowaniem, czyszczeniem, sprzątaniem. także - bo wszak to żywioł Ziemi - z pochylaniem się, zniżaniem, wchodzeniem w dziury i zakamarki, z wnikaniem w miejsca ukryte, zapomniane, pokryte kurzem i pajęczyną. Ze starociami, archiwami i muzeami.

Crowley zatytułował tę kartę po prostu Prudence - Zapobiegliwość. Mimo iż potężny jest w tej karcie wymiar Saturna, przyporządkował jej sytuację astrologiczną: Słońce w znaku Panny. W kodzie punktów 3, 5 i 7-krotnych karcie tej odpowiada punkt ziemny wytężony 17 1/7 Panny. Waite narysował rzemieślnika przy pracy.


Tematy do dyskusji

1) Przykłady literackie. Znajdź i napisz (w wątku forum do tego wykładu) przykłady z literatury, filmu, sztuki, historii lub mitologii, które (wg ciebie) ilustrują którąś z Ósemek. Wzorem niech będzie kilka przykładów, które wymieniłem w wykładzie: gorączka złota, "Lot na kukułczym...", itd.

2) Co narysować? Jak zwykle czekamy na propozycje, jak najlepiej zilustrować te karty - co chciał/a/byś widzieć na ich obrazkach.

3) Znaczenia konkretne. Co każda  z Ósemek może wróżyć w odniesieniu do: (A) miłości, (B) kariery zawodowej, (C) podróży?


Wojciech Jóźwiak
6 marca 2009


2009-03-06. Wojciech Jóźwiak. Cykl: Tarot

« Siódemki, karty pozoru i kultury SPIS ↓ Dziewiątki, czyli cztery cnoty żywiołów »

Do not feed AI...
Don't copy for AI. Don't feed the AI.
This document may not be used to teach (train or feed) Artificial Intelligence systems nor may it be copied for this purpose. (C) All rights reserved by the Author, Wojciech Jóźwiak.

Nie kopiować dla AI. Nie karm AI.
Ten dokument nie może być użyty do uczenia (trenowania, karmienia) systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) ani nie może być kopiowany w tym celu. (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autora, którym jest Wojciech Jóźwiak.