2009-02-21. Wojciech Jóźwiak. Cykl: Tarot
« Szóstki, czyli: jest lepiej, niż... | SPIS ↓ | Ósemki czyli zasada zrywu » |
Siódemki, karty pozoru i kultury
Siódemki według Crowleya
Aleister Crowley nie lubił Siódemek. Rozpoznawał w nich czynnik lucyferyczny, czyli rozpraszanie energii i rozsyłanie iluzji. Jednak zapewne w tym poglądzie odbija się jego własna osobowość: enneagramowej Ósemki-Szefa (czyli "Skurczybyka" w nomenklaturze Krzysztofa Wirpszy) przechylonego na skrzydło Siódemki-Epikurejczyka z jej zachłannością i żarłocznością. Dla kogoś o takim charakterze, enneagramowe Siódemki ze swoim duchem pozoru, czynienia czegoś zamiast czego innego, mijania sie z celem... - mogą wydać się faktycznie nieznośne i zagrażające. (Uwaga: w powyższych zdaniach nie wolno mylić siódemek tarotowych z enneagramowym typem nr Siedem - między tymi "bytami" nie ma programowego związku, a podobieństwa są w dużym stopniu przypadkowe.)
Tak pisze Crowley:
Cztery Siódemki
Karty te są przypisane [sefirze] Netzach. Ta pozycja [w Kabalistycznym Drzewie Życia] jest podwójnie niezrównoważona; leży poza środkowym filarem i daleko w dole Drzewa. Podejmuje się zaiste wielkie ryzyko zstępując tak daleko w głąb iluzji, zwłaszcza gdy czyni się to z maniackim uporem. Netzach należy do Wenus; Netzach należy [zarazem] do Ziemi; a największa katastrofa, jaka może przydarzyć się Wenus, to utrata jej niebiańskiego pochodzenia. [Crowley nawiązuje tu do mitu o Lucyferze - upadłym aniele; łacińskie słowo Lucifer, "światło niosący/a" oznaczało także Wenus.] Cztery Siódemki nie są władne uczynić jakichkolwiek wygód; każda przedstawia zwyrodnienie [odpowiadającego jej] żywiołu. Przy każdej z nich ujawnia się ich skrajna słabość.
Siódemka Kijów jest zwana Dzielność (Valour). [Nazwa nadana przez Crowleya, podobnie następne.] Energia [żywiołu Ognia] czuje tu się, jakby to było jej ostatnie tchnienie; walczy straceńczo i może ulec. Ta karta uwydatnia pewien defekt nieodłączny od idei Marsa. Patriotyzm, że tak powiem, nie wystarczy.
Siódemka Pucharów jest zwana Zepsucie (Debauch). Jest to jedna z najgorszych idei, które ktoś mieć może; jej środkiem jest trucizna, jej celem szaleństwo. Oznacza ułudę [delusion] delirium tremens lub narkomanii; przedstawia pogrążanie się w bagnie fałszywej przyjemności. Jest coś nieomal samobójczego w tej karcie. Jest ona szczególnie niedobra [bad], ponieważ w ogóle nie ma nic, co by ją równoważyło - żadnej silnej planety, która by ją podtrzymała. Wenus idzie za Wenus, Ziemia zaś jest zbełtana w skorpionowe bagno.
Siódemka Mieczy nosi nazwę Daremność (Futility). Jest ona jeszcze słabszą kartą niż Siedem Kijów. Ma bierny znak zamiast czynnego, bierną planetę zamiast aktywnej. [Aluzja do Księżyca w Wodniku, astrologicznego ekwiwalentu tej karty wg Crowleya.] Jest jak bokser-reumatyk próbujący wrócić na ring po latach bezczynności. Władcą tej karty jest Księżyc. Niewielka energia, którą on posiada, jest nie więcej niż snuciem snu; jest całkiem niewystarczająca do podjęcia wytrwałej pracy, która jedynie, nie licząc cudu, może doprowadzić przedsięwzięcie do wyniku. Pouczające jest tu porównanie z Siódemką Kijów.
Siódemka Monet [of Disks] jest zwana Chybienie (Failure). Ten kolor [kart, "Dyski"-Monety-Ziemia] doprowadza bierność do skrajności; poniżej Otchłani [Crowley ma na myśli pseudo-sefirę Daath, zwaną Otchłanią, która oddziela górne sefirot o liczbach 1, 2 i 3, od niższych, do których należy także Netzach, nr 7] nie ma [już] w tym kolorze pozytywnych cech [virtue]. Karta ta jest władana przez Saturna. Porównaj ja z trzema innymi Siódemkami; nie ma tu usiłowania [no effort]; ani nawet marzeń; podtrzymujący słup został obalony - i utracono go. To wszystko. Praca została porzucona; wszystko tonie w gnuśności.
Siódemki jako karty znaków zmiennych
Straszne... lecz odnosi się wrażanie, że Crowley przeholował i przekazał w tym fragmencie, wprawnie trafnie, ale tylko negatywną stronę znaczeń tych kart. Jakie jest ich znaczenie pozytywne? Siódemek broni położenie odpowiadających im punktów w zodiaku. Są to punkty 0 stopni - początkowe - znaków zmiennych:
Siedem Kijów | ogień | 0° Strzelca |
Siedem Pucharów | Woda | 0° Ryb |
Siedem Mieczy | Powietrze | 0° Bliźniąt |
Siedem Monet | Ziemia | 0° Panny |
Ponieważ tradycja astrologiczna właściwie nie odróżnia znaczeń znaków zodiaku od szczególnych znaczeń ich początkowych punktów, więc możemy (w jakimś stopniu) utożsamiać Siódemki Kijów, Pucharów itd. ze znakami Strzelca, Ryb, Bliźniąt i Panny.
Duch "zamiast" i pozoru
Wspólny tym znakom - znakom zmiennym - jest mający do nich dostęp duch udawania i niepowagi. A także rozpraszania, trwonienia, rozmieniania na drobne. Oczywiście połączony z wyrafinowaniem, tak jak wszystko co późne i schyłkowe. (Znaki zmienne mają charakter schyłkowy, ponieważ astrologiczny cykl znaków: kardynalny-stały-zmienny odpowiada młodości/nowości - dojrzalości/stabilizacji - schyłkowi.)
Ten szczególny duch przenosi się na tarotowe Siódemki:
- w żywiole Ognia - 7 Kijów - wyraża się on jako gra
- w żywiole Wody - 7 Pucharów - jako romantyzm (gra uczuciami)
- w żywiole Powietrza - 7 Mieczy - jako hobby, amatorskie zainteresowania
- w żywiole Ziemi - 7 Monet - jako drobiazgowość i teoretyzowanie. A także powierzchowność i biurokracja.
Wspólne jest tu robienie czegoś ZAMIAST: mianowicie zamiast tego, co naprawdę istotne, ważne i ciężkie. W tym sensie Siódemki tarotowe (a w jakimś stopniu także zmienne znaki zodiaku) są niepoważne.
7 Kijów: gra
Oto 7 Kijów: ich gra jest zamiast (prawdziwej) walki. Wyobraź sobie sportowca zamiast wojownika, zawody zamiast bitwy na śmierć i życie. Przy tym ważne jest w tym zjawisku, że sport faktycznie wyrasta z wojny bądź z przygotowań do wojny. Często, do dziś, korzysta z podobnych narzędzi: karabiny wojenne i karabinki sportowe. Szable i szpady tu i tam - oczywiście inne, choć pod ta samą nazwą. Dawne bojowe włócznie i oszczepy do rzutu oszczepem. Język sportu używa mnóstwa słów powstałych do opisu walki, a sprawozdawcy sportowi opisują mecze jak bitwy. Jednak różnica jest ogromna: w grze nie zabija się przeciwnika!
Gra jest zamiast walki i jest pozorowana walką, pozorem walki. Ten pozór - realizowany w różnych żywiołach na właściwe im sposoby - właśnie wywołał odrazę Crowleya. No tak, ale Wenus-Lucifer i spokrewniona z nią sefira Netzach prócz innych swoich symbolicznych ról jest boginią uwodzenia, czyli (stwarzania) miłych pozorów. Lucyfer jest tym anty-bóstwem, które napełnia świat, a raczej umysły, pozorem i ułudą. Gdy się dobrze przyjrzeć, otaczający nas świat jest pełen pozorów. Oglądanie telewizji jest pozorem wycieczek po świecie. Opowiadanie o czymś jest pozorem wydarzeń. Słowa są pozorem nazywanych rzeczy. Obrazy są pozorem przedmiotów. Pieniądze są pozorem realnego bogactwa. Ale także rzeczom, zdawałoby się, realnym, zdarza się obracać w pozór. Werner Herzog w filmie "Spotkania na krańcach świata" mówi zza kadru, że kiedy już pierwszy raz zdobyto Mont Everest, wszystkie następne wyczyny na tej górze: że kobieta, że zimą, bez butli z tlenem albo że ktoś z protezami nóg - są już tylko pustym biciem rekordów do Księgi Guinessa. Czyli pozorem.
7 mieczy: hobby
7 Mieczy realizuje tę pozorność w dziedzinie wiedzy. Hobby jest pozorem gromadzenia i zdobywania wiedzy. Prawdziwa wiedza jest gdzie indziej - hobbystę zadowala i ekscytuje zbieranie znaczków pocztowych lub pudełek po zapałkach, które zresztą często są specjalnie dla niego projektowane.
7 Monet: ewidencja zamiast produkcji
7 Monet to pozór w dziedzinie konkretu - pracy z materią. Kiedy po wojnie domowej w Rosji przemysł leżał w gruzach, Lenin, wódz zwycięskich komunistów, nawoływał by produkcję zastąpić ewidencją. Brakujące towary i maszyny miały być skompensowane ich spisaniem przez urzędników. To jest dokładnie duch Siódemki Monet. Kiedy projektowanie, opisanie i policzenie czegoś zastępuje same rzeczy, mamy do czynienia z energią tej karty. To nie jest proste lenistwo, jak widział to Crowley (choć i tak może się przejawiać ta karta), ale zastępowanie pracy która stwarza, praca pustą, która tylko zlicza i ewidencjonuje.
Inną odmianą siódemko-monetowej pozorności jest trzymanie się rygorów, przepisów, norm i drylu - zamiast zmierzać do rzeczywistego celu. Przepisy muszą się zgadzać! - a prawda lub sprawiedliwość pozostają poza zasięgiem wzroku... biurokraty.
Jeszcze inny rodzaj siódemko-monetowej pozorności to powierzchowność, czyli widzenie i czepianie się drobiazgów, szczegółów, powierzchni rzeczy zamiast jej istoty. Prawda, że te wady bardzo przypominają typowe grzechy znaku Panny? - Który nie bez powodu został z tą kartą skojarzony.
7 Pucharów: romantyzm
7 Pucharów to pozór w dziedzinie uczuć, życia kierującego się emocjami. Dobrym słowem na to jest romantyzm. Zamiast uczuć stosujących się do życia mamy tu "wzdychanie i kapryszenie". Miłość siedmio-pucharowa jest nieziemska, kochanek siedmio-pucharowy jest wyidealizowany, uczucia z tej karty są dobre w powieści-romansie, ale dalekie od życia.
Obrona Siódemek
Łatwo jednak zauważyć, że duch Siódemek ma swoja stronę pozytywną i potężną, a kart tych nie wolno w czambuł czyli hurtem potępiać. W końcu ludzka kultura pozorem stoi! Opowieści i mity są równie ważne, jak twarda historyczna prawda, a zwykle tylko to z historycznej prawy dociera do nas i porusza nas, co zostało ubrane w chętnie opowiadany mit. Ale to nie wszystko. Przecież nie-pozorem w tym sensie jest tylko to, co osobiście, na własnej skórze doświadczone, podczas gdy wszystko, co znamy z drugiej i trzeciej ręki, z opowiadań innych ludzi lub z książek historyków, przecież rzeczywistością nie jest - a tylko jakąś odmianą pozoru. Słowa kłamią, pozorem są - ale nie byłoby nas, świadomych istot, bez języka. Więc Siódemek nie wolno lekceważyć ani potępiać, jak to uczynił Crowley, ponieważ są to karty KULTURY. Opowiadają o krążeniu idei w kulturze. Mówią o zjawiskach, kiedy informacja lub obraz odrywa się od oryginału, od źródła. Zjawisko takie, kiedy zachodzi w dużym stężeniu, jest kłamstwem, fałszem. W małym stężeniu jest kulturą.
Ekwiwalencje i tytuły wg Crowleya
żywioł | Karta | ekwiwalencja astrologiczna wg Crowleya | tytuł wg Crowleya |
---|---|---|---|
ogień | 7 Kijów | Mars w Lwie | Valour - Dzielność |
woda | 7 Pucharów | Wenus w Skorpionie | Debauch - Zepsucie |
powietrze | 7 Mieczy | Księżyc w Wodniku | Futility - Daremność |
ziemia | 7 Monet | Saturn w Byku | Failure - Chybienie |
Ćwiczenia i pytania
1) Czy opisane wyżej znaczenia Siódemek można odnaleźć ('wyczytać") w ich obrazach w talii Waite'a?
A może w innej talii, którą znasz?
2) Zaproponuj obrazy, ilustrujące powyższe idee. Inaczej: wyobraź sobie, że projektujesz własną talię. Jakie ilustracje umieścił/a/byś na kartach-Siódemkach?
3) W przeszłości w różnych częściach świata, zwalczano różne wytwory kultury i tłumaczono wrogość do nich tym, że "kłamią", albo że są "pozorem", "pozorne", albo że "łudzą ludzi" i odwodzą od właściwej drogi, że są "oszukańcze" itd. Dla na to znaczy, że rozpoznawano w tych wytworach kultury tarotowe Siódemki. Podaj przykłady.
Współpracujący wątek forum: Siódemki.
Wojciech Jóźwiak
21 lutego 2009
2009-02-21. Wojciech Jóźwiak. Cykl: Tarot
« Szóstki, czyli: jest lepiej, niż... | SPIS ↓ | Ósemki czyli zasada zrywu » |
Pisanie komentarzy po zalogowaniu/rejestracji.